Trots att en modern svensklärare vet hur urtrist det är för eleverna med färdiga instuderingsfrågor så växer floran av metodböcker med konkreta lektionsförslag. Av den varan finns det mycket lite i den här boken. Erfarenhetsbanken i Tala om böcker – Boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet är mycket inspirerande. Bokens berättelser från den litteraturpedagogiska verkligheten tillsammans med barn, ungdomar, lärare och bibliotekarier är dels författarens eget erfarenhetsmaterial och dels berättelser från fältet. Detta är en bok om boksamtal i vid mening, alltså det som fasthåller, vidgar och fördjupar läsupplevelsen. Det är också en bok om kanon och om att några böcker faktiskt är bättre än andra. Alla barn kan bli allt bättre läsare av allt bättre böcker. Barns och ungdomars läsning kan vara lust, list och lek. En läsning som ger upphov till känslor, tankar, gemenskap och samtal. En läsning som är en språklig fest. Det är viktigt att vi – via samtalet, datorn, lekar, pedagogiska knep och nyfikenhet – förstår lite mer av det vi läser, av oss själva och av varandra. Lena Kjersén Edman är litteraturvetare, litteraturkritiker, bibliotekarie och uppskattad bokpratare.
Läs mer om Tala om böcker : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
Hitta Litteraturvetenskap även hos: