Varför utvecklas individer på så olika sätt? Vad kan anses normalt och finns det något som är normalt? Vilka är orsakerna bakom individuella skillnader? Går det att avgöra vad som beror på arvet respektive miljön, och vad som beror på samverkan dem emellan? Utvecklingspsykologin har till uppgift dels att beskriva det som sker med en individ under hela livet, dels att förklara varför det blir som det blir. I det här kapitlet ges en sammanhängande beskrivning av den kognitiva, språkliga och socio-emotionella utvecklingen i samband med spädbarnstiden, förskoleåren, de tidiga skolåren, ungdomsåren och vuxenåren inklusive åldrandet. Kapitlet Utvecklingspsykologi av Philip Hwang och Ann Frisén ingår i antologin Grunderna i vår tids psykologi som ger en gedigen och heltäckande grund till den moderna psykologin. Några av Sveriges främsta forskare har här samlat den mest aktuella psykologiska vetenskapen utifrån ledande svensk och internationell forskning. Grunderna i vår tids psykologi är: Människokunskap blir vetenskap Biologisk psykologi Motivation och emotion Kognitionspsykologi Utvecklingspsykologi Personlighetspsykologi Socialpsykologi
Läs mer om Utvecklingspsykologi – Utdrag ur Grunderna i vår tids psykologi
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: