I vårt sångbara svenska språk äger vi ovärderliga skatter: Sånger som vill bli sjungna, melodier som vill bli nynnade, ramsor som vill bli trallade. Men hur blir det i framtiden? Hur tar vi i vår snabbt föränderliga tid vara på detta levande arv, på rätten till vår egendom? Det är i de tidiga barnaåren allt grundläggs, också sången. Den här boken presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärna tar emot tidiga musikaliska impulser. Rytmik, rörelse, improvisation har betydelse för att väcka barns sånglust. Boken innehåller en teoretisk och en praktisk del. Den senare presenterar övningar och sånger för barn från förskola och upp i 10-årsåldern. Med boken följer en CD som ger exempel på en del av bokens övningar och sånger, tillsammans med exempel på sjungande barn från äldre och nyare inspelningar. Boken vänder sig till studenter på utbildningar där barn och sång är ett viktigt ämne, fram för allt blivande lärare i förskola och skola, musiklärare, kyrkomusiker och logopeder. Den vänder sig också till körledare, föräldrar och sångintresserade i allmänhet.
Läs mer om Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit