Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande

Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande

Ledarskap i klassrummet av John Steinberg har använts som cirkel- och fortbildningsbok i hundratals skolor. Den här upplagan har reviderats och uppdaterats efter Lgr 11 och innehåller bland annat ett nytt förord och nya exempel. Hur får jag elevernas uppmärksamhet i början av ett arbetspass? Kan jag slippa ständiga förhandlingar om ordningsfrågor? Hur anpassar jag ledarskapet till gruppens mognadsnivå? Många lärare vill individualisera undervisningen och träna eleverna i att arbeta självständigt. Utmaningen är att ändå behålla ledarskapet och tydligheten i vilka regler och förhållningssätt som gäller. Boken består av tjugo korta kapitel och är upplagd som en praktisk handbok med diskussionsfrågor och övningsuppgifter att arbeta med på egen hand eller tillsammans med kollegor. Kapitlen tar bland annat upp hur man får eleverna att komma igång i arbete på ett effektivt sätt, hur man kan använda sitt kroppsspråk för att styra elevernas uppmärksamhet och hur man skapar tydliga spelregler som gäller för alla i klassrummet. John Steinberg är fil. dr i pedagogik, författare och föreläsare. Han har bland annat skrivit böckerna Lärarskicklighet, Att vända en klass, Fyrtio minuter, hundratals beslut och Uppdrag vikarie.

Läs mer om Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande

Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen