Barnbokens byggklossar

Barnbokens byggklossar

Sedan Barnbokens byggklossar skrevs för tjugo år sedan har barnlitteraturens värld förändrats på ett sätt som var omöjligt att förutsäga och en ny upplaga känns mer angelägen än någonsin. I den mångfacetterade utgivningen har boken en bestämd plats med sin undersökning av berättartekniken i äldre och nyare barnböcker. Denna tredje upplaga har både utökats och kortats ned. Harry Potter-romanerna intar en framträdande plats, inte bara för att böckerna är välkända och ingår i många högskolekurser i barnlitteratur, utan även för att de utgör ett tacksamt material för olika diskussioner kring barnlitteraturens beståndsdelar. Den mest framträdande kompletteringen har skett inom området kognitiv narratologi, som både anknyter direkt till bokens huvudtanke och är ett av de mest dynamiska forskningsfälten inom den internationella barnlitteraturforskningen. Av de övriga nyare teorierna har författaren lagt särskild vikt på funktionshinderstudier, posthumanistiska studier och djurstudier, eftersom de har tillfogat barnlitteraturforskningen flera nya och spännande aspekter. Boken är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor samt för alla med intresse för barnlitteratur.

Läs mer om Barnbokens byggklossar

Barnbokens byggklossar

Litteraturvetenskap

Hitta Litteraturvetenskap även hos:





Rulla till toppen