I dagens skola läggs allt starkare betoning på mätande och resultat. Att rektors ledarskap har stor betydelse för skolans framgång är välbekant. Rektor är alltså viktig för skolan och dess resultat, men vem är viktig för rektor? Den här antologin bygger på ett forskningsprojekt om hur rektorer och skolchefer manövrerar mellan professionella och politiska intressen. Följande frågor binder samman de olika kapitlen: Vad betyder fokuseringen på resultat för skolchefens ledning av och interaktion med rektorerna? Vad räknas som giltiga och meningsfulla resultat? Hur leder skolchefen kommunens rektorer? Hur tolkar skolchefen sitt uppdrag och vad betraktas som ett väl genomfört arbete? Förändringar i styrsystemet och i den rådande resultatdiskursen har skapat en osäkerhet kring vad som avses med en framgångsrik skola, hur den ska utformas och vad olika aktörer bör företa sig. Vi visar inte bara hur resultatdiskursen vunnit terräng på bekostnad av demokratidiskursen, utan också hur demokratidiskursen tonats ner och förskjutits mot en mer begränsande omsorgsdiskurs. Bokens författare är verksamma vid Uppsala universitet och har en betydande erfarenhet av frågor om skolans ledning och styrning i utbildnings-, utvecklings- och forskningssammanhang.
Läs mer om Rektorn, skolchefen och resultaten : Mellan profession och politik
Hitta oklassificerat även hos: