Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

??Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är:?   •  Vad innebär det att lära sig läsa och skriva? •  Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter? •  Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas? •  Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat” med läs- och skrivlärandet? •  Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området  hjälpa  elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva? •  Vad innebär egentligen dyslexi? Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.

Läs mer om Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen