Den röda tråden i Med matematiska förmågor som kompass, är att vi ska upptäcka vilka möjligheter det finns att utforma undervisning där vi ger eleverna möjligheter att utveckla sina matematiska förmågor. Boken presenterar de matematiska förmågorna utifrån aktuell forskning och lyfter fram dem med en nära koppling till matematiska delområden och individuella elevresultat. Innehållet belyser även utvärderingens roll och betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Läsaren får ta del av hur vi med stöd i laborativt arbete och gemensamma diskussioner hjälper eleverna att utveckla sin begreppsförmåga och förmåga att kommunicera matematik. Genom medvetna aktiviteter kan vi stödja eleverna att också utveckla en säker räkneförmåga, förmåga att lösa problem samt förmåga att föra ett matematiskt resonemang. De matematiska förmågorna är sammanvävda till ett nätverk, som blir synligt, när det kopplas till ett matematiskt innehåll. I boken presenteras förmågorna inte endast som en vision utan som en vägvisare, en kompass, när vi utformar vår undervisning. Med matematiska förmågor som kompass är en bok i matematikdidaktik som vänder sig till lärare, lärarutbildare, studerande och övriga med intresse för att utveckla skolmatematiken i grundskolans årskurser F–6.
Läs mer om Med matematiska förmågor som kompass
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: