Förebyggande arbete i förskolan – samspel och anknytning

Förebyggande arbete i förskolan – samspel och anknytning

Vad är anknytning? Hur kan kunskap om anknytning och tidigt samspel förbättra förskolans verksamhet? Hur visar barn att de far illa? Vad är omsorgssvikt?  Förskolepersonal är ofta de första som får en känsla av att barn far illa. Den här boken ger den kunskap som behövs för att sätta ord på denna oro. Kompetensen kan hjälpa personalen att se och stötta barnen och därmed förebygga effekterna av svåra livssituationer – vare sig det handlar om tillfälliga eller långvariga problem. Förskolan är den viktigaste förebyggande arenan i ett barns liv eftersom många barn tillbringar en stor del av sina vardagar där. Förskolepersonalen blir därmed viktiga anknytningspersoner som barnen kan ha som bas när de ska utforska världen, söka tröst  hos och få hjälp av när de ska lära sig att hantera sina känslor. Personalens kompetens har därför stor betydelse för barnets känslomässiga, kognitiva och sociala utveckling. Den här boken ger kunskap om anknytning och tidigt samspel samt förslag på hur man kan stötta barnen i deras utveckling. Författaren ger exempel på hur kunskap om tidig anknytning kan omsättas i praktiken i förskolans verksamhet.

Läs mer om Förebyggande arbete i förskolan – samspel och anknytning

Förebyggande arbete i förskolan – samspel och anknytning

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen