Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. Under åren 2015 och 2016 skedde flera ändringar i förordningar och styrdokument som reglerar nyanlända elevers skolgång. Denna nya utgåva har därför uppdaterats med dessa ändringar och med flera aktuella erfarenheter och nya forskningsresultat. Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok, liksom förstås en intresserad allmänhet.
Läs mer om En bra början : mottagande och introduktion av nyanlända elever
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: