Försteläraren har en komplicerad uppgift: att utifrån vaga riktlinjer bedriva skolutveckling som verkligen gör skillnad. I Förstelärare En handbok ger Per Kornhall konkret handledning för den som ska arbeta i den nya roll som Sveriges förstelärare har fått. I boken beskrivs ett flertal användbara modeller för hur arbetet som förstelärare kan struktureras. Med hjälp av dessa evidensbaserade modeller kan du som förstelärare aktivt bidra till en långsiktig och positiv skolutveckling. Per Kornhall förklarar även hur du kan hantera känslor av otillräcklighet och kollegors eventuella avundsjuka och motstånd. Boken vänder sig i första hand till blivande och redan verksamma förstelärare och deras rektorer, men även till lektorer, skolledare, utvecklingsstrateger och förvaltningschefer. Per Kornhall har ett personligt tilltal, presenterar en vision för skolutveckling och utgångspunkten är en positiv inställning till reformen med karriärtjänster i skolan. Han kopplar sina resonemang till forskning, men också till sina rika erfarenheter av arbete med skolutveckling. (…) Författaren behandlar även ämnen som kollegialt lärande, ämnesdidaktisk kunskap, bedömning, utvärdering och så kallade learning studies. Boken avslutas med en kritisk reflektion över reformen. Per Kornhalls skrift utgör ett välkommet bidrag i förståelsen av förstelärarens uppdrag. Marie Leijon, BTJ-häftet nr 16, 2015
Läs mer om Förstelärare : en handbok
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: