Detta är en skrift om ledarskap, motivation och kommunikation. Tankar och modeller som presenteras i boken bygger på författarens erfarenheter som lärare på Universitet och Högskolor samt framförallt på samlade erfarenheter som konsult inom svenskt arbetsliv. Från 1970-talet och fram till idag har intresset för beteendevetenskap inom stadigt ökat i arbetslivet. Detta har medfört att det har utvecklats starka kommersiella intressen inom områdena ledarskap, motivation och kommunikation. De kommersiella intressena har i sin tur inneburit att ett flertal ’trender’ har fått mycket starkt fäste och dessa har påverkat både olika ledarutvecklingsprogram och organisations-utvecklingsprogram i svenskt arbetsliv. Dessa ’trender’ har enligt författaren allvarligt skadat effektiviteten i Svenskt arbetsliv och dessutom på ett skadligt sätt ökat stressen hos anställda på alla nivåer i stora och små organisationer. Författaren vill i boken dokumentera modeller, tankesätt och ett ledarskap som ger en sannare och bättre bild av viktiga processer i arbetslivet än de som ’trenderna’ bygger på. Författaren har mött kraftiga reaktioner då han presenterat modellerna i många sammanhang såväl inom näringslivet som inom offentlig sektor. Många har först upplevt modellerna och resonemangen som starkt provocerande men efterhand accepterat dem och menat att de ger en sakligare bild av verkligheten och kan utgöra en bättre grund för ledarskapet än ’trenderna’.
Läs mer om Hinderbanan : en skrift om ledarskap, kommunikation och motivation
Hitta Ekonomi & Juridik även hos: