I boken Med luppen på verksamheten delar förskolläraren Marie Eriksson med sig av strategier, verktyg och metoder som hennes arbetslag har tagit fram för att konkret kunna visa hur läroplanen omsätts i praktiken. Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet i Lackarebäcks förskolor i Mölndal är att inspirera och stödja ett lösningsinriktat förhållningssätt som skapar motivation och ger kraft att utföra förändringar som alla faktiskt kan lyckas med. Marie Eriksson är förskollärare och pedagogisk ledare i en grupp med 1 3-åringar på Svejserdalens förskola i Mölndal. Hon arbetar också med förskoleutveckling inom organisationen Lackarebäcks förskolor, där Svejserdalen ingår. Innehåll: Förord Inledning: Vägen till kvalitet Kapitel 1: Perspektiv på kvalitet Kapitel 2: Från läroplan och skollag till kvalitet i praktiken Kapitel 3: Förskolans förstärkta pedagogiska uppdrag Kapitel 4: Pedagogisk dokumentation Kapitel 5: Digitala möjligheter med etiken i fokus Kapitel 6: Förändrad kunskapssyn och fördjupad pedagogisk helhetsidé Kapitel 7: Systematisk uppföljning och utvärdering Kapitel 8: Synliggöra individen med luppen på verksamheten Kapitel 9: Tillfällen för djupare samtal Kapitel 10: Organisera för utveckling Kapitel 11: Förändringsarbetets struktur Kapitel 12: Yrkesroll, kreativitet och arbetsglädje Litteratur
Läs mer om Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: