Bildning är ett ord vi använder oss av i skilda sammanhang, men vad innebär det? Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Vilken skillnad är det mellan utbildning och bildning och har bildningsbegreppet ändrats under årens lopp? Kring dessa och andra frågor kretsar resonemangen i boken, där det även finns gott om anekdoter som illustrerar hur vi kan se på bildningsbegreppet. Vad är bildning? Kort svar: Det vet du förhoppningsvis mer om, när du läst den här boken. Långt svar: Förr sa man att bildning var det som blev kvar när man glömt vad man lärt sig. Det är väl inte hela sanningen men ett försök till förklaring. Då min mor träffade personer sa hon ibland att han var verkligen obildad eller hon uppträdde mycket bildat. Med det menade hon inte enbart att mäta utbildningsnivå eller kunskapsbredd utan mer att ge ett omdöme om personernas sätt att uppträda, hur de fungerade som sociala varelser. Man visade helt enkelt att man var vuxen situationen, om man var bildad. Allt enligt min mor. Bildning är alltså inte bara resultatet av utbildning och skolning utan något mer och större. En bildad person skall kunna tala om stort och smått, vara orienterad om det mesta i tillvaron och dessutom veta hur man uppträder i olika situationer. Men det är aldrig fel att erkänna att man på ett visst område ingenting vet. Att låtsa att man vet mer än man vet, är rent av obildat.
Läs mer om Vad är bildning och 100 andra jätteviktiga frågor
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: