Barn behöver redan i tidig ålder lära sig att söka information och att se på den med kritiska ögon. När tillgången till information ständigt växer, barns internetanvändning ökar och vår världsbild till stor del formas av medier är det viktigt att barnen kan avgöra vilka källor som är trovärdiga. I boken Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 berättar Maria Heimer hur vi kan arbeta med böcker och hemsidor för att väcka elevers nyfikenhet på informationssökning, källkritik och upphovsrätt. Boken tipsar om anpassad barnlitteratur, länkar och digitala verktyg, och ger förslag på lämpliga appar och användningsområden. Boken är uppdelad i två delar, en teoretisk och en praktisk. Första delen av boken utgör en bas i medie- och informationskunnighet för personal i de lägre skolåren, på skolbibliotek och på fritidshem. Den andra delen ger förslag på övningar i informationssökning, källkritik och upphovsrätt att använda i årskurs 1-3. Läsaren får tips om hur man kan arbeta med till exempel källor, sökmotorer, medievanor och hur man förbereder sin sökning. Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 är en viktig bok för att barn ska lära sig att hantera och värdera olika bilder av världen. Författaren Maria Heimer har under många år arbetat som utvecklingspedagog. 2008 utsågs hon till Årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket hon arbetade på till Årets skolbibliotek.
Läs mer om Källkritik i undervisningen : teori och praktik åk 1-3
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: