Reklamiska är det språk som används i reklam, till exempel annonser. Det är dessutom namnet på den avhandling, vars baksidestext du just läser. Den handlar om svensk reklam, och framför allt om språket i de annonser som vunnit pris vid den årliga tävlingen Guldägget. Boken innehåller en lång rad exempel på och från dessa annonser. På det sättet är den en sorts kulturhistoria. Men den innehåller också mer än 200 analyser, och det är det som är själva avhandlingen. Det finns en massa saker som gör en annons till en annons. Vi brukar kunna avgöra själva genretillhörigheten med en snabb blick. Det språk som finns i annonsen kallar jag alltså för reklamiska. Det går också att känna igen. Det råder ingen tvekan om att det är svenska, men det är inte vilken svenska som helst. Reklamiska vill upprätta en relation till oss, föra ett samtal, underhålla ? och påverka oss. Lyckas den med det? Den som någon gång har valt Champis hellre än Pommac, eller Nudie hellre än Cheap Monday, eller tvärtom, svarar kanske ja på den frågan. Världen är full av likvärdiga produkter, och det är bara reklamen som kan få oss att hålla isär alla varumärken. Reklam är inte det samma som konsumentupplysning. Reklamen får oss att fatta beslut, och reklamiskan spelar en viktig roll i den beslutsprocessen. Den rollen är vad boken handlar om.Einar Korpus är copywriter, forskare och författare med Göteborg som bas. Han driver webbcommunityn reklamiska.se, en mötesplats för reklam- och språkintresserade.
Relaterade produkter
Tobleroneaffären : varför Sverige inte fick sin första kvinnliga statsminister
Mona fimpar cigarretten. På med läppstift. Samma ritual som vanligt.…
Kommunikation & Presentation
Stefan Lindström är en erkänd föreläsare med gedigen kompetens känd…
Äldreassistent : om människosyn värdegrund och bemötande
Den här boken vänder sig till dig som ska arbeta…
Fronesis 56-57. Djuret
DJURET Vid mitten av 1990-talet blev djurrättsrörelsen samhällets fiende nummer…
Livet är för dyrbart för att dammas bort : aktiveringspolitik kvinnors förvärvsarbete och omvandlingen av familjen 1960-1980
Under 1960- och 70-talen skedde en dramatisk ökning av den…
Ingermanländarnas rätt att ihågkommas
Som en följd av Stalins hårda förföljelser blev finskingermanländarna tvungna…
Vi och Dom på fördomens marknad i skolans värld
Alla lever vi i varje här och nu i våra…
KLIMATKONSPIRATIONEN 666
Det här ingen bok för barn eller känsliga personer. Boken…
Lagom : the very unofficial guide to the Swedes – from A-Z and beyond
En bok med korta notiser/avsnitt om Sverige och svenskarna i…
Tjugo oväntade mord – Rättsläkaren slår larm
Vem är mördaren eller var det ens något mord? I…
Fronesis 2. Utopier
Berlinmurens fall tycktes markera slutet för den kommunistiska utopin men…
Medievardagen: En introduktion till kvalitativa studier
Hur gör man en intervju? Hur skapar man access till…
Business School – For people who like helping people
Detta är Robert T. Kiyosakis andra bok på svenska! Han…
Huvudlöst
”Huvudlöst” är en spännande roman med underfundig humor. I skogen…
Kunskapens människa: Om kroppen kollektivet och kunskapspolitiken
Den kände sociologen Stefan Svallfors diskuterar i denna bok forskningens…