Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Förskolans läroplan Lpfö-98/2010 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje förskollärares ­bedömning i mötet med barnen. Lärandets grogrund som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, förskollärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att utveckla kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Den här tredje upplagan har genomgående uppdaterats med avseende på att läroplanen reviderats och på de senaste årens forskning och allmänna råd som har påverkat och utvecklat arbetet i förskolan. Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskolan samt verksamhetens lednings- och utbildningsansvariga.

Läs mer om Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen