Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser

Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser

Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.  I boken behandlas bland annat följande:  vikten av att tala, lyssna och förstå språk läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi lekens betydelse ?metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexi­vänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning. Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Läs mer om Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser

Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen