Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter

Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter

Boken handlar om möjligheter och utmaningar för förskola och skola att hantera mångkulturella möten enligt läroplanernas värdegrundsuppdrag för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Läs mer Med exempel från egna erfarenheter bjuder författarna in till reflektion kring vad möten mellan människor med varierande upplevelser av normer och värderingar kan innebära liksom hur man kan leda och utveckla institutionell mångkulturell verksamhet. Författarna behandlar samtidigt viktiga frågeställningar för pedagoger ur flera olika perspektiv: – Hur ser professionella pedagoger på dagens komplexa uppdrag? – Vilken medvetenhet finns om de egna sociala mönstren? – Vilken didaktisk, social och metodisk kunskap behövs för att konkret hantera den dagliga institutionella mångkulturella verksamheten? Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare, men även till lärare, övriga ansvariga och intresserade av utbildning. Om författarna Huvudredaktör Monica Haraldsson Sträng är fil. dr i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfarenhet av grundutbildning av förskollärare och lärare och har arbetat med internationalisering i förskollärarprogrammet. Övriga författare har sin verksamhet knuten till områden som arabiska språk, journalistik, pedagogik, sociologi och socialt arbete, alla med erfarenhet från värdegrundsarbete i institutionella mångkulturella miljöer.

Läs mer om Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter

Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen