Antalet frilansar i mediebranschen blir fler och fler, vilket leder till ökad konkurrens om uppdragen.Med den här boken ökar dina chanser att lyckas som frilans. Den vänder sig till nybörjaren och till den som hållit på ett tag. Boken ger både grunderna och fördjupning för den som är eller vill bli frilansande journalist, fotograf, formgivare, illustratör, webbredaktör, copy, översättare, ad och författare. Boken går bland annat igenom: Hur du startar en firma. • Konsten att sälja och ta betalt. • Hur du sköter din ekonomi som småföretagare. • Regler och avtal om arvoden och upphovsrätt. • Hur du skyddar dig om du blir sjuk eller får svårt att få det hela att gå ihop. I boken finns också flera omfattande guider om: • Stipendier. Det finns flera miljoner kronor att söka. • Vidareutbildning. Som frilans måste du sköta det på egen hand. • Organisationer. Vilken passar just dig och din verksamhet? Detta är den tredje upplagan av Frilanshandboken, nu omarbetad, uppdaterad och tjockare än tidigare. Boken används som kurslitteratur vid bland annat Journalistutbildningen, JMG, på Göteborgs universitet: ”Frilanshandboken är en bred, funktionell och uppdaterad handbok för alla som vill börja frilansa eller lära sig mer om frilansandets villkor i ett medielandskap i snabb förändring.’ Marie Branner, universitetsadjunkt vid JMG. Bokens författare Mikael Bergling och Fredrik Nejman har tillsammans över 30 års erfarenhet som frilansjournalister.
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…