Uppdraget kring undervisning i förskolan behöver inte vara svårt om man fokuserar på mötet med barnen och skapar en röd tråd i verksamheten. Genom att konkretisera uppdraget kan man utforma en lustfylld och verksamhetsnära praktik där alla jobbar tillsammans. I denna bok går författarna på djupet med undervisningsbegreppet och kopplar på ett positivt och enkelt sätt sina erfarenheter som förskollärare till aktuell forskning och teorier. Med ett professionellt förhållningssätt där varje möte med barnen ger möjlighet för undervisning både planerat och spontant kan förskolan ge barnen det de har rätt till enligt förskolans styrdokument. Författarna beskriver bland annat hur vi kan använda kommunikation som undervisning och bättre ta tillvara på barns initiativ, barns nyfikenhet och uppmuntra och stimulera barnen att lära tillsammans med oss och av varandra. Genom att använda material och miljöer på ett medvetet sätt och använda leken som ett verktyg blir det en grundläggande del i undervisningen. Uppdrag undervisning – struktur och arbetsglädje i förskolan vänder sig i första hand till förskollärare och andra yrkesverksamma inom förskola men kan med fördel läsas av förskollärarstudenter. Författararna Josefin Malm och Sofie Källhage är båda legitimerade förskollärare och pedagogistor och arbetar tillsammans i en förskola i Göteborg. De har ett stort intresse av förskoleutveckling och att skapa en hållbar och meningsfull verksamhet för barnen. Sedan 2016 producerar de Förskolepodden: Vi pratar förskola, vars syfte är kompetensutveckling kring förskolans uppdrag.
Läs mer om Uppdrag undervisning : struktur och arbetsglädje i förskolan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: