Vad är det som krävs för att alla barn, oavsett socioekonomisk bakgrund, ska få samma chans till utbildning och förberedelse för vuxenlivet? Den här boken handlar om en idé som får allt större genomslag i klassrum och föreläsningssalar runt om i världen. Enligt denna har de senaste årtiondenas dominerande uppfattning om barns utveckling varit felaktig. Vi har fokuserat på fel färdigheter och förmågor hos våra barn, och vi har använt fel strategier för att stimulera och lära ut dessa färdigheter. Men det går att göra så oändligt mycket mer för barnen om vi ger plats åt ett bredare resursregister och får insikt om hur uppväxtmiljön påverkar den växande hjärnans struktur och därmed individens förmåga att klara utmaningar i livet. Författaren Paul Tough lyfter fram slutsatser och resonemang från pedagoger, nationalekonomer, psykologer och neuroforskare. Han ger en mängd exempel på hur lärare, föräldrar och socialarbetare arbetar för att barn från socialt utsatta områden ska få samma förutsättningar som andra att klara skolan. Det handlar bland annat om att stärka ett antal förmågor som barn behöver för att stå väl rustade inför livet, som uthållighet, viljestyrka, nyfikenhet, självkontroll och lust att lära – ett antal icke-kognitiva förmågor som går att utveckla precis som tänkandet. Erfarenheten visar nämligen att den som lyckas bra i skolan ofta också lyckas bra i livet. Hur barn lyckas – i skolan och livet vänder sig till lärare, specialpedagoger, skolpolitiker och andra med intresse för skolutveckling samt barns lärande och uppväxtvillkor.
Läs mer om Hur barn lyckas – i skolan och livet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: