Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap. I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik. Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan. En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar. Jonas Lindgren, förstelärare Innehåll Förord Inledning 1. Känslornas psykologi 2. Anknytning och nya relationsmodeller 3. Lärande och motivation 4. Lärande och en känsla av sammanhang 5. Att lära är läskigt 6. Elever i konflikt 7. Föräldrar i konflikt 8. Att forma en elevgrupp 9. En känslokompetent skola 10. En elevhälsa som stödjer målen Litteratur
Läs mer om Psykologi för klassrummet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: