Kan man stärka elevers möjlighet att lära sig matematik med entreprenöriell matematikundervisning? Och kan entreprenöriell matematikundervisning stärka elevers möjlighet att utveckla ett förhållningssätt som utvecklar entreprenörskap? För att svara på dessa frågor har en grupp forskare tillsammans med verksamma lärare planerat, genomfört och utvärderat entreprenöriell matematikundervisning i ett projekt som kallas ELMA. En av förmågorna i matematik är att formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt att värdera valda strategier och metoder. Eftersom det verkar finnas många paralleller mellan idéerna bakom problemlösning och entreprenöriellt lärande, blev problemlösning en av utgångspunkterna när projektet initierades. Och flera av de aktiviteter som genomfördes var av problemlösande karaktär. Boken beskriver vad entreprenöriellt lärande är, olika perspektiv på entreprenörskap och hur det kan appliceras på matematikundervisningen. Du får också läsa om inspirerande autentiska exempel på entreprenöriell matematikundervisning. Detta för att du ska få motivation till att själv komma igång. En bok i Inputserien Inputserien består av böcker skrivna av lärare och forskare. De ger dig handfasta undervisningstips skrivna utifrån författarens personliga erfarenheter och med vetenskaplig förankring. En Inputbok går att använda direkt i din undervisning och lämpar sig väl för kollegialt lärande. Vi vill att du ska få inspiration och ny kunskap som är vetenskapligt förankrad och paketerad i ett lättillgängligt format. Behöver du mer input till din undervisning? Se alla titlar på nok.se/input
Läs mer om Input Entreprenöriellt lärande i matematik : Vad, hur, varför?
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: