Nu ler Vygotskij : eleverna, undervisningen och Lgr 11

Nu ler Vygotskij : eleverna, undervisningen och Lgr 11

Lärandet är vårt gemensamma fokus i klassrummet. Eleverna är ansvariga för att kommunicera sitt lärande, dels med sig själva, dels i relation till uppgifterna, och naturligtvis i relation till läraren. Eleven har förväntningar på undervisningen, vill påverka och vill utmana läraren, med andra ord: eleven vill värna sin läranderätt”, skriver Anne-Marie Körling. Läs mer Nu ler Vygotskij handlar om lärandet och beskriver vad som äger rum i gemenskapen mellan lärare och elever och ett innehåll. Om eleverna får medverka och påverka innehållet förverkligas och synliggörs deras rätt till lärande och de känner, varje dag, att de utvecklas i skolan. Genom att eleverna får uttrycksrätt får läraren möjlighet att förändra sin syn på elevernas kunskaper – från bristsyn till ett mer konstruktivt och samspelande perspektiv. Läraren får möjlighet att bedöma hur undervisningen bättre kan utmana det eleverna gör i dag och att påverka vad som ska undervisas om i morgon, med andra ord: att se dagen i elevens lärande och morgondagen i undervisningen. Nu ler Vygotskij! Nu ler Vygotskij vänder sig till både lärarstudenter och verksamma lärare på alla stadier och inom alla ämnen. Om författarna Anne-Marie Körling är grundskollärare med mottot teaching by doing och driver den uppskattade bloggen Körlings ord: korlingsord.se. Körling fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2006 och 2007 Microsoft-utmärkelsen ’en av Sveriges innovativa lärare’. Se Anne-Marie Körling i UR:s Barn av sitt språk, Körlings barn Sven-Eric Liedman , professor emeritus i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet och välkänd debattör, har skrivit förord.

Läs mer om Nu ler Vygotskij : eleverna, undervisningen och Lgr 11

Nu ler Vygotskij : eleverna, undervisningen och Lgr 11

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen