Alternativa lärverktyg Idag finns det mängder av alternativa digitala lärverktyg, exempelvis program, appar och inbyggda funktioner i våra datorer, lärplattor och mobiltelefoner. Dessa används med fördel i språk, – läs och skrivutvecklande sammanhang. I boken beskriver författarna Johanna Kristensson och Erica Eklöf, hur du och dina elever kan utforska de alternativa lärverktygen tillsammans. Målet är att dessa verktyg ska bli ett lika naturligt inslag i undervisningen som boken och pennan är. På så sätt skapas ett inkluderande klimat i klassrummet och ett gemensamt lärande där alla elever kan vara med. Författarna går även igenom ett antal av de här verktygen så att du som lärare känner dig säker när du ska använda dessa i din undervisning. Till din hjälp finns korta instruktionsfilmer runt de olika alternativa lärverktygen. Filmerna når du via QR-koder i boken. Erica Eklöf är specialpedagog med uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare i Halmstads kommun. Hon ingår Skolverkets/NCS referensgrupp och undervisar vid lärarprogrammet vid Högskolan i Halmstad. Hennes blogg Språkutvecklarna kan du följa på sprakutvecklarna.wordpress.com. Johanna Kristensson är leg. logoped med uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklade i Halmstads kommun. Hon arbetar även på Oribi i Lund med utveckling av digitalt språk- och rättstavningsstöd. Hennes blogg Logopeden i skolan kan du följa på logopedeniskolan.se. En bok i Inputserien Inputserien består av böcker skrivna av lärare och forskare. De ger dig handfasta undervisningstips skrivna utifrån författarens personliga erfarenheter och med vetenskaplig förankring. En Inputbok går att använda direkt i din undervisning och lämpar sig väl för kollegialt lärande. Vi vill att du ska få inspiration och ny kunskap som är vetenskapligt förankrad och paketerad i ett lättillgängligt format. Behöver du mer input till din undervisning?Se alla titlar på nok.se/input
Läs mer om Input Alternativa lärverktyg : Digitalt stöd för elevens språk,-läs skrivut
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: