Medieproduktion ger både teoretisk och praktisk kunskap om den arbetsgång, den teknik och de processer som förekommer när olika medier produceras. Eleverna får också lära sig att analysera olika medier och varför form och funktion är viktiga faktorer i en medieproduktion. Läs mer Utmärkande drag – Intervjuer av yrkesverksamma – Ger verktygen för egen medieproduktion – Övar medieanalyseringar – Praktiska uppgifter Analyser ger vidgade perspektiv Medieproduktion beskriver vilka olika medieföretag det finns och hur medierna använder text, bild, ljud och form för att påverka vår upplevelse. Genom att eleverna utifrån detta lär sig att analysera medier får de nya perspektiv när de läser en tidning, lyssnar på radio, ser en film eller betraktar en bild. Från idé till färdig medieprodukt Medieproduktion berättar om hur medieproduktioner, som radio- och tv-program, tidskrifter och reklamfilmer, skapas. Eleverna får ta del av produktionsprocessens olika steg, till exempel tidningsartikelns och reklamfilmens väg från idé till mötet med målgruppen. Intervjuer För att belysa vilka yrken det finns och vad som krävs av de som arbetar inom branschen finns en rad intervjuer med yrkesverksamma mediearbetare. Uppgifter Praktiska uppgifter i anslutning till de olika kapitlen ger eleverna möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande. Om författarna Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och en erfaren läromedelsförfattare. Åke Pettersson arbetar som mediereporter/mediekommentator på Sveriges Radio. Numera hörs han mest i Kulturnytt men i nästan 30 år var han redaktör för det mediegranskande programmet Vår grundade mening, vilket även resulterade i Stora journalistpriset. Han har även varit ansvarig för Publicerat i P1 och arbetat på Ekot. Dessutom har han en bred erfarenhet som läroboksförfattare och föreläsare om medier.
Hitta Ekonomi & Management även hos: