Ett reportage om hur datorerna förändrade finansbranschen och hur svenska Pan Capital tjänade 4 miljarder på aktiemarknadens globalisering. Pär Sandå var 26 år gammal när cheferna på Swedbank ställde in en ny dator på hans skrivbord. Den till synes oskyldiga burken rymde en elektronisk koppling till den nystartade svenska optionsbörsen. Året var 1991 och finansmarknaden var på väg att ömsa skinn för alltid. Femton år senare gick Pär Sandå och hans vänner i täten för aktiemarknadens globalisering. Med kontor på tre kontinenter, och servrar utställda invid världens största börser, gjorde de en halv miljon affärer per dygn i fyrtio olika länder. Ändå var de bara som mest trettio personer. På vägen byggde de upp ett av Sveriges mest lönsamma företag någonsin. Risk är en berättelse om en finansiell revolution och om entreprenörskap. Det är en rapp och underhållande historik över finansmarknaden skildrad genom svenskarna i Pan Capital, och en initierad skildring av hur finansmarknaderna exploderat i storlek och hur riskerna och sårbarheten för samhället ökat. Jacob Bursell är journalist. Han har tidigare arbetat på Svenska Dagbladet och driver Fondpodden. Risk är hans första bok. ’På ett fängslande och inträngande sätt, och med ett lättillgängligt journalistiskt språk, presenteras ett globalt verksamt företag som levt sitt liv utanför massmedieljuset.’ BTJ Ur boken: Pär Sandå hade lärt sig fördelen med att testa idéer skarpt, innan han ägnade dem någon större eftertanke. Det hade blivit en del av kulturen runt handlarbordet på banken, och blev tids nog den bärande idén i det nya företaget. Vi började alltid med att förlora pengar snabbt, inom fem sekunder, säger han. ’Och sen när vi hade förlorat lite pengar så undersökte vi vad som hade hänt’. Ett beteende som på papperet möjligen framstod som planlöst betraktade de gemensamt som ett generellt protokoll för långsiktig överlevnad. Som en råtta i en labyrint. ’Du kör så det bara smattrar i väggarna, men till slut kommer du fram till osten. Det är inte sexigt, det blir inga Nobelpris, men det är effektivt’, säger Pär Sandå.
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…