»En lysande roman som med ett antikt motiv skildrar vår samtid.« Torbjörn Elensky, Tidningen Vi »Förväntningarna på Sasha Marianna Salzmanns debut- roman har varit höga, men Utom sig lyckas överträffa dem.« Frankfurter Rundschau Ali söker sin tvilling. Anton har lämnat allt — Tyskland, sin familj och i synnerhet Ali — och försvunnit någonstans i Istanbuls gränder. Ali söker honom där, på klubbar om natten och på marknader om dagen, men också i familjens historia. Den som tar sin början i Sovjet på 1900-talet med en judisk familjs flytt till ett höghus utanför Moskva och garderober fullproppade med Adidasoveraller. Som fortsätter i en flyktingförläggning i Västtyskland där Ali och Anton blir tyskar som var ryssar som är judar och därför inte kan vara helt säkra på varför de får stryk på skolgården. Det enda de kan vara säkra på är varandra, tills de helt plötsligt inte är det. Ali söker efter Anton, för vad skulle hon annars göra? Sasha Marianna Salzmanns debutroman slog ned som en bomb i Tyskland i fjol och nominerades till det finaste bokpriset, Deutscher Buchpreis. Hon är verksam som dramatiker och regissör i Berlin. ’Salzmann låter sig liksom bäras och stärkas av sina anförvanters erfarenheter och låter dem följa med henne i sökandet efter ett slags nuets gränsöverskridande. I ett liv som rör sig fritt mellan språken, könen, länderna och tiden.’ Göteborgs-Posten ’Charmfullt, ömsint, infernaliskt och med klösande klo i varje mening skriver Salzmann om att varken vara hemma i sig själv eller i sitt land.’ Upsala Nya Tidning ’Kanske är det Salzmanns erfarenheter som dramatiker som får berättelsen att framstå som så levande. En känsla för rösten (språket) och rummet, för begäret efter och nödvändigheten i att få prova olika roller. Se sig själv i dem, genom dem – vara dem. Själv vill jag artikulera så tydligt som bara möjligt: läs den.’ Skånska Dagbladet ’Jag är övertygad om att Sasha Marianna Salzmanns roman kommer att omfamnas av de läsare som går i gång på den här sortens mustiga realism och solkiga maximalism.’ DN ’ Salzmann svingar sig vigt mellan tidsepokerna och mellan skilda berättarperspektiv, mellan det drömska och det kargt realistiska, mellan stora svepande gester och detaljrika närbilder.’ Svenska Dagbladet
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…