Många elever tycker att samhällskunskap är kul eftersom det ofta handlar om sådant som händer här och nu och därför berör, engagerar och ibland även upprör. Samtidigt är det just det som kan göra ämnet svårt. Det finns inte bara ett sätt att tänka eller tycka, eller bara ett svar eller perspektiv. Det är inte heller enkelt att avgöra om det som sägs är sant eller ens rimligt. Läs mer Utmärkande drag – Resonerande text som uppmanar till reflektion. – Kritiskt och samhällsvetenskapligt arbetssätt. – Faktapåståenden i ett meningsbärande sammanhang. – Eleverna kan ställa sina egna uppfattningar mot andras. Uppmanar till reflektion Den nya läromedelsserien Libers samhällskunskap tar upp frågor och ämnen som kan ha lika mycket med värderingar, känslor och attityder att göra, som med kunskap eller vetande. En av de röda trådarna genom böckerna är att inte ta sina egna uppfattningar eller åsikter för givna – det kan finnas andra. Kritiskt och samhällsvetenskapligt arbetssätt Ämnesplanernas betoning på ett kritiskt och samhällsvetenskapligt arbetssätt har en framskjuten plats. Detsamma gäller frågor som rör makt, demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Samtidigt innehåller boken alla de viktiga moment och kunskapsområden som gör en klassisk bok i samhällskunskap. För att ge en förståelse för vad samhällsvetare gör presenteras aktuell forskning inom de olika discipliner som tillsammans utgör ämnet samhällskunskap. Faktapåståenden i ett meningsbärande sammanhang Läromedlet Libers samhällskunskap poängterar vikten av att förstå varför något ser ut som det gör, eller varför det fungerar som det gör. Förstår man detta är det lättare att ta till sig fakta kring företeelsen. Uppgifter kopplade till ämnesplanen I anslutning till den löpande texten finns det frågor som syftar till reflektion och ställningstagande. Det ger en direkt koppling mellan reflektion och läromedelstext. Varje kapitel avslutas med en lista på områdets centrala begrepp samt fakta- och analysfrågor. Om författarna ’Något man lätt slås av när man slår upp en lärobok i samhällskunskap, vilken som helst, är att fokus ligger på att redogöra för hur samhället fungerar, inte varför det fungerar som det gör. Men det är direkt nödvändigt att ge faktapåståenden ett meningsbärande sammanhang. Det är lättare att komma ihåg hur om man samtidigt förstår varför. En uppenbar brist i många läromedel är att man inte nog tar hänsyn till denna aspekt. Min ambition har därför varit att lyfta fram vikten av sammanhang och kritisk reflektion som förutsättningar för det goda samtalet i arbetet med samhällsfrågor.’ – Daniel West, författare och lärare i samhällskunskap och filosofi
Läs mer om Libers samhällskunskap 1a1