Även den som trodde sig veta allt om Gösta Ekman får en rikare bild i denna generösa biografi.’ Dagens Nyheter ’Det här är en bok fylld av liv och tankar om livet. Det är bara att läsa, tacka och ta emot. Lysande, Sick Klas!’ Nerikes Allehanda ’Den är en pärla till biografi, alltigenom högintressant läsning.’ Kristianstadbladet ’I slutet av 1970-talet var Gösta Ekman berättare i den tecknade teveserien Farbrorn som inte vill va stor. Vi som såg den anade redan då att Gösta och farbrorn var befryndade, nu vet jag säkert. Barnet bor i Gösta och leken är hans livsluft, fast han fyllt 70. Den farbroderlige Gösta undrar fortfarande vad han ska bli, när han blir stor.’ Gösta Ekman: Farbrorn som inte vill va stor bygger på omfattande samtal med Gösta Ekman, där han utvecklar sin syn på livet, konsten och teatern, och intervjuer med hans vänner och kolleger. Gösta Ekman är en av Sveriges mest kända och älskade skådespelare, pappa till odödliga figurer som den snubblande mahatman, Papphammar och Charles-Ingvar Sickan Jönsson. Ändå var skådespelaryrket inte självskrivet för den unge Gösta: det hade varit betydligt enklare att inte följa den bana som gjort hans far Hasse och farfar Gösta berömda. Han är en god tecknare och en hygglig pianist, han kunde ha blivit bildkonstnär eller musiker. Eller författare. Gösta Ekman inledde sitt yrkesliv som regiassistent till sin far i mitten på femtiotalet. Sedan dess har hans livsvandring påverkats av dem han mött längs vägen, lärt känna och tagit lärdom av. De är många! Han var med och skapade filmhistoria när Ingmar Bergman gjorde Smultronstället. Han satt vid köksbordet i Kråkslottet i Saltsjöbaden och delade en flaska rött med revykungen Karl Gerhard. I Svenska Ords stuga i Vitabergsparken sprutade han idéer med Hasse & Tage. Klas Gustafson, född 1950, är journalist och har skrivit flera uppmärksammade artistbiografier, senast om Monica Zetterlund. Erik Johansson läser boken. ’Erik Johansson är emellertid inte alls något dåligt alternativ. Han gör en riktigt bra inläsning, lagom snabbt, mycket tydligt och med ett distinkt, behagligt anslag. Det är första inläsningen jag hör av honom, men han kommer garanterat att få göra fler efter den här. Rekommenderas!’ Skånska Dagbladet Här intervjuas Gösta Ekman och Klas Gustafson av Tove Leffler vid Iris Ljudbokspris monter under Bokmässan 2010:
Varför ska man spela de här gamla pjäserna? : Romateaterns Shakespearesymposium 2019
Romateatern på Gotland har i tre decennier sedan starten 1989…
Är de här för att stanna nu? : teaterarvets akilleshäl
Det finns något skevt i vårt teaterarv. Det ser ut…
Per-Axel Branner : hans teater hans filmer
Måste man vara demonregissör för att bli ihågkommen?En regissör och…
Fart och fläkt och lagom fräckt : nyårsrevyer i Karlstad
Nyårsrevyerna i Karlstad har anor sedan början av 1940-talet har…
Les Sacres: En socio-kulturell analys av tio versioner av ett våroffer
De olika versionerna har förutom den första från 1913 och…
Konsten att gå : Övningar i uppmärksamt gående
Det sägs att vi befinner oss i ett nytt paradigm…
Buster Keaton och materian – eller Vikten av att lätta
’Buster Keaton och materian – eller Vikten av att lätta”…
Vad ska vi med teater?
Teatern visar idag en fortsatt och ihållande nonchalans mot publiken.…
Alla tiders Uppsalaspex
Studentspexet är en livskraftig del av svensk underhållningskultur och har…
Körkortsfrågor på Kurdiska del 4
Våra teoriprov består av frågor som uppdateras konstant så att…
Vill du åka skidor nerför sopberget: en musikal om miljön. Noter & Manus
Miljöfrågorna är alltid aktuella och här är en musikal med…
Möten med Keve Hjelm
Skådespelaren och regissören Keve Hjelm (1922-2014) var något av ett…
Så här kan man skriva dramatik
Tord: Jag vill inte berätta nån jäkla historia ..min story…