’Meningsfull samling i förskolan’ av Britta Olofsson. Vad ska samlingarna i förskolan användas till? Lever de upp till läroplanen? Tillför de verkligen något som är mer värdefullt för barnen än den fria leken? Britta Olofsson, som är förskollärare och filosofie kandidat, ger sina svar på dessa frågor. Hon berättar om egna och andras erfarenheter av samlingar genom att närma sig dem från olika håll. Ett perspektiv handlar om genus och allas lika värde, andra är gruppdynamik, frivillighet, trygghet, manipulation, tristess och pedagogisering. Boken ger praktiska exempel på samlingar där man gått ifrån den traditionella förmedlingspedagogiken och i stället betonar barns delaktighet. Illustrationer: Carina Kågström Britta Olofsson har också skrivit ’Modiga prinsessor och ömsinta killar genusmedveten pedagogik i praktiken’, utgiven av Lärarförbundets Förlag 2007. Förord Tankar om samling Vem orkar lyssna till Ture? samlingen och samtalet Gammal hederlig samling samlingen och traditionen Man måste vara rädd om det lilla skelettet det kompetenta barnet och samlingen Matematik, ormar eller melodifestival att välja tema Fria val eller manipulation Kan ni namnen på några fiskar? om emotionell närvaro och frånvaro Godmorgonsång och upprop rutiner som trygghet eller tristess Röda bananer och dialogpedagogik vad kan vi lära av historien? Att vara fröken på riktigt samlingen, läroplanen och yrkesrollen Vi kan ju hjälpas åt samlingen och ledarskapet Grannfejden gruppdynamikens hot och möjlighet Vi får bära barnen till samlingen under vilda protester om frivillighet och tvång Reggio Emilia-inspirerade förskolor och samlingen Samlingen och styrdokumenten en tillbakablick Samlingar i praktiken Hicko Tea på Kolmården att skapa delaktighet Roliga samlingar och missnöjda barn att hushålla med orken Daggmasken en temasamling Matematik i samlingen En musiksamling Sagan om skogsrået en berättarsamling Nu har jag inte längre någon nytta av min sjömanskostym barnmöten för demokrati och inflytande Att lämna frökenstolen barnledda samlingar Hon tog faktiskt stryptag samlingar för att skapa regler och normer Modiga prinsessor och prinsar om kompensatoriska genussamlingar Vilken löjlig pojkprinsessa Samlingsguiden frågor och svar om samling Varför ska man ha samling? Ska samlingen vara frivillig? Hur gör man med barn som stör samlingen? Vilken betydelse har samlingen för samtalet? Kan man överlåta samlingens ledarskap till barn? Vad menas med kompetenta barn? Varför tar barns tålamod ofta slut före samlingen? Hur lägger man upp en samling så att barn känner delaktighet? Hur jobbar man med barns valfrihet? Hur jobbar man med genussäkrade samlingar? Vem ska bestämma ämnet för temaarbete? När ska man samla hela gruppen, och när ska man ha småmöten? Vad menas med att jobba kompensatoriskt? Vilken roll har samlingen för att skapa regler och normer? Hur ser det pedagogiska ledarskapet ut i samlingen? Hur kan samlingen användas för att ge barn trygghet och bekräftelse? Refe
Läs mer om Meningsfull samling i förskolan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: