Alla chefer vill att medarbetarna ska prestera väl men också trivas med sina uppgifter. Så ser dock inte alltid verkligheten ut. Hur kan man göra? Här delar ledarskapskonsulten Åsa-Mia Fellinger med sig av all sin erfarenhet och kunskap. Efter framgången med ’Svåra medarbetarsamtal’ vill hon hjälpa chefen förstå vad som behövs ändras i hans eller hennes ledarskap för att medarbetarnas insatser ska förbättras. I huvudsak handlar det om kommunikation. Första steget är att identifiera de arbetsinsatser som är viktigast för verksamheten. Sedan behöver man ha relevant kunskap om de övergripande mekanismer som styr mänskligt beteende samt känna till vilka verktyg som finns att tillgå för att för att bli tydligare ge positiv förstärkning och konstruktiv feedback. Allt detta går författaren igenom steg för steg och ägnar dessutom sista kapitlet åt att ge en mängd exempel på vanliga problemsituationer och hur man kan hantera dem. ’Chefen som kunde tala med medarbetare’ är en mycket praktisk handbok i problemlösning i hur man kommunicerar och agerar för att skapa arbetsmotivation och resultat hur man lyssnar och bekräftar. Här finns frågor för chefen att reflektera över och verktyg att använda. Kort sagt en bok för var och en som har ansvar för personal och verksamhet.
Läs mer om Chefen som kunde tala med medarbetare : för både resultat och trivsel
Hitta Ekonomi & Management även hos: