L som i läsa M som i metod

L som i läsa M som i metod

Det finns många olika teorier om läsinlärning. En skicklig lärare behöver känna till och kunna använda flera olika metoder för att bättre kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. Lärare från olika skolor berättar här om hur de arbetar med läsinlärning. Några använder till exempel Bornholmsmodellen Rydaholmsmetoden Kiwimetoden eller Wittingmetoden. Andra lär barnen att läsa med musik lär dem att skriva med hjälp av dator eller använder sig av tidig intensiv lästräning. Fem forskare och en speciallärare med lång erfarenhet av läs- och skrivinlärning intervjuas: Martin Ingvar Caroline Liberg Ingvar Lundberg Mats Myrberg Margit Tornéus och Ingegärd Hemmingsson. Boken vänder sig till dig som är lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år skolledare eller lärarstuderande. Författare och fotograf är Hasse Hedström chefredaktör för Lärarförbundets tidning Specialpedagogik. Innehåll: Förord Läsning – en ganska ny historia I förskoleklassen grundläggs läsundervisningen Med musik går läsinlärningen som en dans Carolin Liberg: Läsning är inte bara att knäcka läskoden Börja med stavelser Margit Tornéus: Utgå från stavelserna Att skriva sig till läsning Listiga räven: Skönlitteratur som läsinlärningsmetod Mats Myrberg: Lärarkompetensen viktigast vid läsinlärning LTUG: Aldrig mer en gemensam läsebok Wittingmetoden: Viktigt skilja på avkodning och förståelse Ingvar Lundberg: Att lära sig läsa är en mental revolution Snabb start med läsinlärning i sju steg Kiwimetoden: Läsinlärning startar i samtalet Rydaholmsmetoden: Tidig intensiv lästräning är framgångsrecptet Tidig intensiv lästräning lär alla läsa Erfarna veteranlärare sprider ny forskning Ingegärd Hemmingsson: Skickliga pedagoger kan individualisera Lästips

Läs mer om L som i läsa M som i metod

L som i läsa M som i metod

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen