Medvandrare. Vägmärken i religionspedagogiken. En bok som i sin första form växte fram i sällskap med mina studenter vid teologiska institutionen i Lund. Efter ett antal omarbetade upplager är det nu dags för en grundlig revision och ett nytt namn.i boken Medvandrare driver jag tesen att lärande är något som sker tillsammans. I generationernas inbördes möten är alla ’kunskapare’ i sökandet efter handens hjärtats och tankens kunskap. Med en sådan syn frigörs det vi så gärna kallar objekt och förvandlas till subjekt i lärandet. Subjekt med sin egen historia sin egen kontext och sitt alldeles egna bidrag till vårt gemensamma kunskapsbygge.Medvandrare inbjuder till eftertanke inför de värderingar som blir till vägmärken i det pedagogiska arbetet. I sex kapitel inbjuds läsaren att tillsammans med författaren reflektera över svensk och internationell religionspedagogik olika miljöer för lärande pedagogiska grundsyner mål och lärandeprocess och olika former av utvärdering.
Läs mer om Medvandrare:Vägmärken i religionspedagogiken