Robert Willim gav 2002 ut boken Framtid.nu ? Flyt och friktion i ett snabbt företag om företaget Framfabs korta men spektakulära resa kring millennieskiftet. Boken om Framfab var även hans doktorsavhandling i etnologi. Sedan dess har han fortsatt forska och har publicerats flitigt såväl i Sverige som internationellt. Under senare år har han börjat utveckla ett spår som förenar konst med kulturanalys. Delar av arbetet med industrial cool präglas av denna förening. För mer info om Robert se: www.robertwillim.com/ Utdrag ur inledningen: Dresden Tyskland. En industri präglad av glas transparens och smakfull belysning. ?Ett konstant marknadsföringsevenemang?. Här i Volkswagens bilfabrik Die Gläserne Manufaktur (Den transparenta fabriken) tillverkas företagets prestigemodell Phaeton. Besökare liksom presumtiva bilköpare välkomnas till anläggningen där produktionen tar plats med endast en glasruta mellan besökare och arbetare. De som monterar bilarna är vitklädda arbetar med tysta batteridrivna verktyg och i ett relativt långsamt tempo. Det ska utstrålas noggrannhet värdighet och omsorg. De anställda är på sätt och vis både arbetare i produktionen och skådespelare. Det är en iscensatt produktion som tar plats i fabriken. Essen Tyskland. Tung industri en kolgruva med tillhörande koksverk. Här råder nu i början av 2000-talet en påtaglig stillhet som under dygnets mörka timmar förstärks av suggestiv ljussättning. Blått och rött ljus ger det avstannade maskineriet i fabriken ett fantasieggande skimmer. Zeche Zollverein är en anläggning som av UNESCO klassas som världskulturarv. I byggnaderna har nya verksamheter etablerat sig. Restauranger och caféer besökscentrum och presentbutiker som presenterar den tidigare industrin ett designcentrum konstnärsverkstäder och festlokaler. Koksugnarna har slocknat och istället lagas det gourmet-mat och bränns keramikkonstverk i lokalerna på området. Zollverein är en regenererad industri en återuppstånden fabrik. Båda dessa exempel pekar på tillverkningsindustrins förändring i Europa. Såväl Den transparenta fabriken byggd för att fungera som ett oavbrutet marknadsföringsevenemang liksom den återuppståndna Zeche Zollverein i Essen visar på framväxten av det jag kallar för Industrial Cool. Det handlar om estetisering av äldre tillverkningsindustri som till exempel stål- textil- livsmedels- och fordonsindustri. Estetiseringen innebär att industrin kopplas samman med behagande upplevelser med konsumtion spänning trivsel och rekreation. Estetiseringen har att göra med skapandet av ett ökat avstånd till industrins negativa och i många år så framträdande karakteristika. Allt färre människor i Västeuropa och Nordamerika har numera en omedelbar relation till industriarbete. Fabriker har sedan 1970-talet flyttat till andra delar av världen eller stängts i takt med att ägarna har sett produktionen som olönsam. Stora områden och flera städer dominerade av tung industri har förändra
Läs mer om Industrial cool : om postindustriella fabriker