William Carlos Williams är en av USA:s mest välkända och lästa poeter. Med sin tillgängliga ton och sitt minimalistiskt enkla formspråk men kanske framförallt med sin lokalt förankrade och typiskt amerikanska tematik har Williams befäst en central position inom den amerikanska poesin. Williams kombination av radikal enkelhet och intrikat komplexitet har också kommit att influera generationer av efterföljande poeter och författare. För 1950-talsgenerationen blev Williams något av en fadersfigur. Den spirande Beatrörelsen tog starkt intryck av hans okonventionella förhållningssätt och betoning på det personliga och djupt genomkända som stoff för poesin. Också för senare amerikanska postmodernistiska författare som Gilbert Sorrentino för vilken Williams var både nära vän och mentor har Williams varit en viktig föregångare. Detta urval spänner i tid över hela Williams produktion och är gjort med avsikten att presentera Williams som den utsökta minimalist han är. I översättning av Eva Ribich och Charlotte Jung vilka också försett boken med ett inledande förord. William Carlos Williams (1883-1963) föddes i Rutherford New Jersey som barn till en brittisk far och en mor från Puerto Rico. Han utbildade sig till läkare och var livet igenom verksam i yrket vid sidan av sitt författarskap som utöver lyrik också rymmer noveller pjäser romaner essäer och en självbiografi. Under första världskriget då ett stort antal konstnärer slog sig ned i New York City blev Williams bekant med tidens avantgarde och kom själv att bli en nyckelfigur inom USA:s tidiga modernism.
Läs mer om Den röda skottkärran och andra dikter