Dylan Wiliam är fil.dr lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv evidensbaserad formativ bedömning. Wiliam har under sin karriär utbildat lärare varit chef för ett storskaligt utvärderingsprogram innehaft ett antal olika administrativa positioner inom universitetsvärlden och är författare till mer än 300 böcker och artiklar.Skolor som våra barn behöverSå skapar vi demSkolan utgör en komplex verklighet och är en mycket viktig samhällsinstitution. Skolan står i offentlighetens fokus och många är de som tror sig veta hur man bör gå tillväga för att förbättra elevernas resultat. Även forskare kan framföra motstridiga forskningsresultat och stå för olika åsikter i skoldebatten. Det är inte helt lätt för lärare skolledare och skolpolitiker att förhålla sig till en mängd idéer om hur skolan borde göra för att förbättra skolan och undervisningen.Dylan Wiliam reder ut vad som fungerar och inte fungerar. Han slår hål på myter om skolutveckling som att mindre klasser skulle leda till bättre lärande att rekrytering av smartare lärare skulle leda till förbättrade resultat eller att det fria skolvalet skulle öka kvaliteten.Det som enligt Wiliam skulle utveckla undervisningen för alla elever i alla skolor är ett antal enkla genomförbara och kostnadseffektiva sätt som han lyfter fram och beskriver. Wiliam visar också hur skolpolitiker skolledare rektorer lärare föräldrar och andra kan bli mer kritiska konsumenter av utbildningsforskning.Skolor som våra barn behöver – så skapar vi dem vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan lärare i högre utbildning samt till skolledare skolpolitiker föräldrar och andra med intresse för området.
Läs mer om Skolor som våra barn behöver – Så skapar vi dem
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: