Den kurdisk-arabiske författaren Salim Barakat som sedan länge lever i exil i Sverige är nu åter aktuell på svenska med en roman som delvis utspelas i Stockholms tunnelbana. Men Stegar av sand är knappast någon Sverigeskildring i vanlig mening. Här är det inte han som är främling i svenskarnas land utan svenskarna och läsarna som är rådvilla gäster i ett alldeles oförutsägbart Sverige. På tunnelbaneperrongen i Rinkeby står en långhårig yngling med ishockeyklubba och samtalar med en osynlig röd varg. I rulltrappan upp från Slussens station fortsätter en annan ung man sina mångåriga försök att skjuta ihjäl sin halvbror med pilbåge. Två kvinnor i Bagarmossen grälar om en inköpslista. En klottrare på Rådmansgatan improviserar bokstäver med sprayfärg på tunnelbanetågen. Alla är de barn eller hustrur till den märklige patriarken Yaloh och samtliga är på väg till hans hus för att delta i en middagsmottagning för en profet. I en helt annan tid i självhärskardömet Karokshin kämpar sig sex män på kameler fram över stäpper och ökensand med sin last av mysk ambra kamfer och guld. Salim Barakats roman Stegar av sand är en tunnel: två berättelser som färdas längs var sitt spår på samma sträcka men i motsatta riktningar. Samtidigt är det också en bok om tunnlar: inte bara de högst konkreta utan framför allt om de tankens och tillvarons tunnlar där människorna trevat sig fram genom mörkret sedan urminnes tider. Salim Barakat (f. 1951) hör till den arabiska litteraturens mest originella röster. Sedan debuten 1973 har han publicerat mer än 50 böcker. Han vill inte bli kallad surrealist även om bildspråket kan förleda läsaren att associera i den riktningen; han råkar bara ha öga för oupptäckta samband. »Ingen har skrivit en arabisk roman fylld med så mycket poesi fantasi mångtydigheter och språkliga innovationer som den här. Kanske finns det inte någon enda roman som liknar den på något annat språk eller i någon annan litteratur.« al-Akhbar (Beirut) om Stegar av sand »Den skönhet som Barakat skapar är inte bildspråk och logisk elegans utan den enda tonens omättliga variation det otroligas trovärdighet teman som splittras och spaltas upp och återförenas på ett okonstruerat plastiskt vis. Alltså berättelse helt på berättandets villkor där orden representerar verkligheten sanningen och livet bara i den mån de fullföljer sin egen inre bestämmelse.« Sigrid Combüchen i DN om Fjädrarna »Jag kan knappast minnas någon annan bok som har gjort så stort intryck på mig som denna.« Sohrab Rahimi i Populär poesi om Det enhetligas högmod
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…