Reklam & retorik

Reklam & retorik

Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala kulturella och politiska liv.   Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik.   Boken innehåller 10 fallstudier av reklam – från svenska bilföretags lansering av nya bilmodeller över ett par stora välkända reklam­kampanjer under senare år till livsmedelsreklam i dokusåpastil. Med bland annat retoriken som verktyg analyserar författarna reklamens språk och påverkanskraft.   De 10 studierna är delade i tre huvudkategorier: ”Reklamens genrer” som analyserar ungdomar och reklam slogans tv-reklam och en ­vinnare av Guldägget ”Företagens reklam” som granskar reklam från Volvo SAAB ICA och H&M samt ”Reklam och kampanjer” som beskriver Bibelkampanjen 2000 och Premiepensionsvalet.   Redaktörerna Brigitte Mral och Larsåke Larsson verksamma som professor resp. docent vid Örebro Universitet sammanfattar i bokens inledning reklamens utveckling forskningens syn på reklam samt ­släktskapet mellan reklam och retorik.

Läs mer om Reklam & retorik

Reklam & retorik

Samhälle & Politik

    Hitta Samhälle & Politik även hos:





Rulla till toppen