Reklam är en dominant kraft som i hög grad präglar vårt sociala kulturella och politiska liv. Reklamen har också betraktats som en egen retorisk genre även om den länge har fått stå utan retorikteoretiskt fundament. Med denna bok ges en både praktisk och teoretisk grund för förståelse av reklam som retorik. Boken innehåller 10 fallstudier av reklam – från svenska bilföretags lansering av nya bilmodeller över ett par stora välkända reklamkampanjer under senare år till livsmedelsreklam i dokusåpastil. Med bland annat retoriken som verktyg analyserar författarna reklamens språk och påverkanskraft. De 10 studierna är delade i tre huvudkategorier: ”Reklamens genrer” som analyserar ungdomar och reklam slogans tv-reklam och en vinnare av Guldägget ”Företagens reklam” som granskar reklam från Volvo SAAB ICA och H&M samt ”Reklam och kampanjer” som beskriver Bibelkampanjen 2000 och Premiepensionsvalet. Redaktörerna Brigitte Mral och Larsåke Larsson verksamma som professor resp. docent vid Örebro Universitet sammanfattar i bokens inledning reklamens utveckling forskningens syn på reklam samt släktskapet mellan reklam och retorik.
Relaterade produkter
Tobleroneaffären : varför Sverige inte fick sin första kvinnliga statsminister
Mona fimpar cigarretten. På med läppstift. Samma ritual som vanligt.…
Kommunikation & Presentation
Stefan Lindström är en erkänd föreläsare med gedigen kompetens känd…
Äldreassistent : om människosyn värdegrund och bemötande
Den här boken vänder sig till dig som ska arbeta…
Fronesis 56-57. Djuret
DJURET Vid mitten av 1990-talet blev djurrättsrörelsen samhällets fiende nummer…
Livet är för dyrbart för att dammas bort : aktiveringspolitik kvinnors förvärvsarbete och omvandlingen av familjen 1960-1980
Under 1960- och 70-talen skedde en dramatisk ökning av den…
Ingermanländarnas rätt att ihågkommas
Som en följd av Stalins hårda förföljelser blev finskingermanländarna tvungna…
Vi och Dom på fördomens marknad i skolans värld
Alla lever vi i varje här och nu i våra…
KLIMATKONSPIRATIONEN 666
Det här ingen bok för barn eller känsliga personer. Boken…
Lagom : the very unofficial guide to the Swedes – from A-Z and beyond
En bok med korta notiser/avsnitt om Sverige och svenskarna i…
Tjugo oväntade mord – Rättsläkaren slår larm
Vem är mördaren eller var det ens något mord? I…
Fronesis 2. Utopier
Berlinmurens fall tycktes markera slutet för den kommunistiska utopin men…
Medievardagen: En introduktion till kvalitativa studier
Hur gör man en intervju? Hur skapar man access till…
Business School – For people who like helping people
Detta är Robert T. Kiyosakis andra bok på svenska! Han…
Huvudlöst
”Huvudlöst” är en spännande roman med underfundig humor. I skogen…
Kunskapens människa: Om kroppen kollektivet och kunskapspolitiken
Den kände sociologen Stefan Svallfors diskuterar i denna bok forskningens…