Kränkande beteende i förskolan – – förstå förebygga och hantera

Kränkande beteende i förskolan – – förstå förebygga och hantera

Upprepade kränkningar d.v.s. mobbning börjar redan i förskolan. Det är därför viktigt att förskolepersonalen i ett tidigt skede identifierar situationer där ett barn utsätts för upprepade negativa handlingar i barngruppen. Då får personalen möjlighet att förebygga och hantera detta. I Kränkande beteende i förskolan presenteras forskningsbaserad kunskap på ett konkret och handlingsorienterat sätt. Här ges praktiska exempel på vad som kan utgöra upprepade kränkningar i förskoleålder vilka uttryck kränkningarna kan ta sig i barngruppen och hur de kan utvecklas över tid.I boken ges också förslag på förebyggande strategier samt handfasta tips på hur man identifierar och arbetar för att motverka oönskat negativt beteende i barngruppen. Boken riktar sig till förskollärarstudenter till förskolans ledning och personal samt till forskare på fältet och lärare på förskol­lärarutbildningarna. Den vänder sig också till studenter på special­lärarprogrammet och till verksamma speciallärare.

Läs mer om Kränkande beteende i förskolan – – förstå förebygga och hantera

Kränkande beteende i förskolan – – förstå förebygga och hantera

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen