För berättelsens skull : Modeller för litteraturundervisningen

För berättelsens skull : Modeller för litteraturundervisningen

Vad vill denna berättelse säga till mig hur vill den bli läst? Orden är från bokens inledning och beskriver innehållet väl. Genom att utgå från berättelsers helhet via ett flertal undervisningsmodeller markerar författarna ett riktmärke för den praktiska undervisningen främst litteratursamtal i svenska på högstadiet och gymnasiet. Modellerna som beskrivs är bland annat att skugga intrigen om börjor och berättande och bilderboksläsning på högstadiet och gymnasiet. Tillsammans utgör modellerna ett konkret didaktiskt stöd för läraren i klassrummet. Framför allt tar boken fasta på det absolut viktigaste svensklärare kan ge eleverna läslust och läsglädje. Boken riktar sig till verksamma och blivande svensklärare på högstadiet och gymnasiet. Sagt om boken: ’För berättelsens skull fungerar utomordentligt som en entusiasmerande klok och respektfull vägledare för såväl erfarna som nya pedagoger.’ Michael Economou BTJ-häftet nr 10 2019

Läs mer om För berättelsens skull : Modeller för litteraturundervisningen

För berättelsens skull : Modeller för litteraturundervisningen

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen