Utredningar av barn och ungdomar med olika typer av psykiatriska svårigheter ställs i fokus i denna handbok. Hur genomförs en psykiatrisk utredning av ett barn eller en ungdom som verkar vara påverkad av utvecklingsproblematik? Hur kan utredare hitta bra samarbeten med barnet föräldrar och skolpersonal under utredningen? Hur genomförs olika moment i utredningen? Vilka utreder och vem gör vad i utredningen? Hur presenteras utredningens resultat för barn i olika åldrar? Hur skrivs utredningsutlåtandet på ett effektivt och lustfyllt sätt? Hur går det att förhålla sig till den höga efterfrågan på utredningar? Hur kan vi förstå de typiska problem och dilemman sjukvården hamnar i när det gäller utredningsbehov? Boken riktar sig till personer med olika yrkesbakgrunder som är eller i framtiden kommer att vara delaktiga i utredningar av barn eller ungdomar med utvecklingsproblematik. Den lämpar sig också för personer som inte är direkt delaktiga i sådana utredningar men som är nyfikna och vill få en överblick över dess olika delar.
Läs mer om Handbok i barn- och ungdomspsykiatriskt utredningsarbete
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: