Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund

Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund

Digital kompetens blir allt viktigare i förskolan vilket både läroplanen och den nationella digitaliseringsstrategin slagit fast. I boken Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund skriven av en rad framstående forskare inom området får du hjälp att förverkliga såväl nationella styrdokument som dina egna visioner om digitala verktyg i förskolan. Med praktiknära forskning tas ett helhetsgrepp om digitaliseringen utifrån tre perspektiv: undervisning profession och etik. Kapitlen handlar bl.a. om programmering virtual reality och adaptiva digitala lärspel men även om flerspråkighet jämställdhet och föräldrasamverkan i förhållande till digitalisering. Digitalisering i förskolan är ett handfast hjälpmedel och innehåller konkreta exempel som illustrerar och inspirerar men även problematiserar denna tekniska förändring där inte minst pedagogernas roll blir än mer betydelsefull. Utöver redaktörerna Susanne Kjällander och Bim Riddersporre medverkar även följande forskare i antologin: Kerstin AhlqvistBarbro BruceCecilia CaimanPatrich DorlsElza DunkelsSofia J. FrankenbergAgneta GulzMagnus HaakeMia HeikkiläCarina HermanssonTorkel KlingbergHillevi Lenz TaguchiAnne-Li LindgrenFarzaneh MoinianChristina Olin-SchellerAnna PalmerHanna Palmér Sagt om boken: ’I den här inspirerande volymen diskuteras när hur var och varför snarare än om digitala verktyg ska användas i förskolan. […] Inledningen rymmer en översikt av aktuell och relevant forskning. Att texterna utgår från vetenskaplig grund snarare än beprövad erfarenhet ger ett välkommet perspektiv på ämnet. Varje kapitel inleds med en introduktion och avslutas med en referenslista.’ Ulf Malmqvist BTJ-häftet nr 12 2019

Läs mer om Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund

Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen