Elevhälsa i praktiken : hur gör vi?

Elevhälsa i praktiken : hur gör vi?

I den här boken får ni följa med på resan som Visättraskolan har gjort i att gå från en bortvalsskola i kris till en skola som präglas av kunskap trygghet och trivsel. Författarna berättar konkret om arbetet med att bygga upp en prioriterad elevhälsa. Du får ta del av framgångsfaktorerna och hur du kan gå från ord till handling i att skapa en elevhälsa som genomsyrar hela verksamheten. Läs mer Läsaren bjuds på konkreta insatser och arbetssätt på både organisatorisk nivå och i det dagliga arbetet med elevhälsa. För att väva samman forskning med praktik så kompletterar skolforskaren Ingrid Hylander de praktiska och handfasta exempel som beskrivs i varje kapitel med en tydlig förankring i det aktuella forskningsläget kring just elevhälsa. Utifrån bokens struktur med koppling mellan praktik och forskning och tillhörande reflektionsfrågor till varje kapitel kan den med fördel användas som utgångspunkt för kollegialt lärande för arbetslag och elevhälsoteam inom skolan men också inom lärarutbildningen och rektorsprogrammet. Boken vänder sig till dig som är verksam inom skolan och som är intresserad av konkreta exempel på skolutveckling som gör skillnad och där man genom systematiskt arbete lyckats göra en positiv vändning. – Det är en av de bästa skolor jag har varit på under mina nio år på Skolinspektionen och då har jag ändå varit på ungefär 250 skolor säger Kjell Gyllenswärd utredare på Skolinspektionen i Huddinge direkt 2019-02-06 (www.stockholmdirekt.se). Om författarna Semira Vikström är Visättraskolans rektor Erik Hall är biträdande rektor med ansvar för elevhälsan och Dounya Hayyoun är biträdande rektor med pedagogiskt utvecklingsansvar på skolan. Ingrid Hylander är legitimerad psykolog och docent i pedagogik.

Läs mer om Elevhälsa i praktiken : hur gör vi?

Elevhälsa i praktiken : hur gör vi?

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen