Den seende läraren: Systemteori för skolbruk

Den seende läraren: Systemteori för skolbruk

Som lärare arbetar man ständigt i en ytterst komplex vardag och Den seende läraren vill bidra till att göra denna vardag mer begriplig och lättare att bemästra. Grunden för den vidgade blicken är det systemteoretiska perspektivet som, bland annat, handlar mycket om att uppmärksamma mönster och sammanhang och att vara medveten om hur strukturer påverkar. Relationer, förtroenden och samtal är exempel på viktiga arbetsredskap för att man ska kunna ligga steget före – en seende lärare uppmärksammar helheterna och ger sig själv därmed möjlighet att agera istället för att re-agera. I boken finns talrika exempel hämtade från skolans värld och tillsammans med direkta frågor ställda till läsaren, blir denna inblick i systemteorin både lättillgänglig och engagerande.

Läs mer om Den seende läraren: Systemteori för skolbruk

Den seende läraren: Systemteori för skolbruk

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen