Nya Lusboken – en bok om läsutveckling Läsutvecklingsschemat, LUS, är ett kvalitativt bedömningsinstrument som utgår från lärarens samlade bedömarkompetens. LUS är uppbyggt av kvalitativa steg som en lärare kan se i elevers läsutveckling t.ex.: Punkt 4: Läser bekanta ord i texter med hjälp av ordbilden Punkt 6: Tar hjälp av bokstäverna (t.ex. första bokstaven) för att avläsa ord i texten. Korrigerar sig själv ibland. Punkt 13: Mer flyt i läsningen, fastnar ibland. Punkt 15: Läser flytande med god förståelse. Föredrar att läsa tyst. Kunskapskontrollerna görs i det dagliga arbetet då lärare lyssnar och ger akt på med vilka kvaliteter eleven läser. För den som är van vid schemat går det fort och lätt och tar inte mycket tid från det pedagogiska arbetet. Författare: Bo Sundblad, Birgita Allard, Margret Rudqvist
Hitta oklassificerat även hos: