Att undervisa i läsförståelse ger en översikt av aktuell läsforskning och vilka insatser som kan sättas in tidigt för att utveckla en djup läsförståelse. Lärarens aktiva undervisning och vägledande roll är, redan från förskolan, avgörande för elevernas framtida läsförståelse. Genom att läraren i dialog med eleverna använder ’tänka-högt-metoden’ lär sig eleverna att bli aktiva, analytiska och konstruktiva läsare. Här redovisas tre forskningsbaserade modeller (undervisningsprogram) med dokumenterat långsiktig effekt. Vidare presenteras ett stort antal olika tillämpningsmetoder, som fungerar under hela grundskoletiden. Modellerna gynnar alla läsare, även de goda. Att hjälpa eleverna att förstå olika slags texter är en angelägen uppgift inte bara för svenskläraren! Boken riktar sig till förskollärare, grundskollärare och lärarstudenter. Denna andra utgåva är uppdaterad mot Lgr 11.
Läs mer om Att undervisa i läsförståelse, Andra upplagan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: