Ge, ta och delta i handledning beskriver handledning som en process präglad av motsättningar mellan olika perspektiv. Som handledare vill man hjälpa, men inte ta över den handleddas arbete. Den handledda, i sin tur, upplever ofta frånvaron av tydliga svar och instruktioner. Båda känner tidspressen, men som handledare kan man inte enbart se till slutprodukten. Ett lärande måste också ske. Boken belyser olika val som handledare och handledda gör under processens gång. Den tar även upp några av de vanliga problem vi ser i uppsats- och avhandlingsarbeten. Författaren argumenterar för betydelsen av ”metasamtal” mellan handledare och handledd – möjligheten att resonera kring vad som sker i det gemensamma arbetet. Boken riktar sig till handledare, uppsatsstudenter och doktorander vid universitet och högskolor. Den bidrar med ett språk för att artikulera vad som sker i handledningsprocessen, och kan således fungera som ett underlag för diskussion mellan handledare och handledd.
Läs mer om Ge, ta och delta i handledning