Läsning i unga år anses viktigt för hur vi deltar i samhälletoch kan ta till vara våra demokratiska rättigheter.Vad vi läser, hur vi läser, var och i vilka sammanhangpräglar oss som medborgare.I den här boken behandlas föreställningar om demokratii barn- och ungdomslitteraturen. Hur relaterar fiktionen tillfrågor om styrelseskick och till normer om sexualitet, genus,klass och etnicitet? Vad har den för möjligheter att förmedlademokratiska värderingar? Boken behandlar också konkretaläspraktiker för barn och unga i olika sammanhang. Hur läserunga på bibliotek, hemma och i skolan? Vilka föreställningarpräglar läsandet?I Unga läser skriver forskare, masterstudenter och praktiker.Den sträcker sig från den normkritiska barnboken ochEngelsforstrilogin till frågan om läroplanens mål i klassrummet, läsestunder på bibliotek och ungas läsning för hundar.Unga läser riktar sig till den som vill veta mer om demokrati iförhållande till barns och ungdomars läsning och den passarockså för pedagoger, bibliotekarier, studenter och forskare.
Läs mer om Unga läser : läsning, normer och demokrati
Hitta Litteraturvetenskap även hos: